Het ondertitelen van je video’s voor op Social media kan hele goede effecten hebben. Maar alles wat voordelen heeft, heeft doorgaans nadelen met zich mee. In dit blog lopen we even door de relevante punten heen waarom jij jouw social media video’s zou moeten ondertitelen.

Het ondertitelen van je video, waarom wel?

Er zijn eigenlijk vrij veel redenen op te noemen over waarom je wel een video zou ondertitelen. Niet alleen redenen, maar ook simpelweg data. Allereerst:

1. 70 a 80% van Social media gebruikers kijkt video’s zonder geluid

En dat is natuurlijk een fors getal. Op platformen zoals Facebook telt dat zelfs hoger. Daar ligt dat getal namelijk op 85% procent. Ergens is dat heel goed te verklaren. De meeste social media content wordt doorgaans geconsumeerd ”on the go” of onder werktijd. Scenario’s waarbij men doorgaans niet in de positie is om het geluid aan te zetten. Presenteer jij dus bij deze mensen video content waarbij het geluid aan zal moeten? Dan is de kans zeer zeer groot dat ze je content zo voorbij scrollen.

2. 1 op de 12 Nederlanders is doof of slechthorend

Jazeker. Een daverende 1 op de 12 Nederlanders is doof of slecht van gehoor. Een belangrijk stukje data wat door vele marketeers gemist wordt. Dat wil dus zeggen dat er een best wel grote groep mensen daar buiten is die jouw content NIET KAN consumeren wanneer jij besluit hier geen ondertiteling aan toe te voegen. Drie keer raden wat zij doen als zij jouw content tegen komen in hun social media feeds.

3. Hoger engagement

Op de een of andere manier zorgt ondertiteling er voor dat men langer geïnteresseerd blijft. Het Amerikaanse media bureau PLYMedia publiceerde een onderzoek waarin zij een interessant verslag deden.
Zij rapporteerde namelijk dat hun video’s MET ondertiteling voor 91% werden uitgekeken, daar waar de video’s ZONDER ondertiteling niet verder kwamen dan 66%. Zoals vele content creators plaatsen zij hun CTA aan het einde van de video. Aan de hand van bovenstaande cijfers kun je dus stellen dat het dus aantrekkelijk is om je video te ondertitelen.

Het ondertitelen van je video, waarom niet?

1. Het leidt af

In video content is er veel waarde te halen uit de connectie met de kijker. Die connectie kan tot stand komen op vele manieren, waaronder een hele strakke presentatie. Dit in termen van oogcontact, de juiste lichaamshouding, de juiste stemklank, de juiste woordkeuze, etc etc. In dat geval kan je stellen dat het ondertitelen van jouw video hiervan afbreuk doet. Dit om de hele simpele reden dat wanneer iemand de ondertiteling leest, deze waarschijnlijk zijn geluid uit heeft staan en dus je stem niet hoort. Of je niet aan kijkt.

2. Tijdrovend.

Hoe je het ook wendt of keert, het toevoegen van ondertiteling is niet alleen geen leuke klus, maar ook best wel tijdrovend. Daar waar video productie op zichzelf al vrij veel tijd kost. Er zijn daarbuiten diverse tools te vinden waarmee je redelijk gemakkelijk kan ondertitelen. Sommige doen dit zelfs automatisch, echter werken deze doorgaans niet echt goed en blijft het hoe dan ook een klusje. In deze blog laat ik je zien hoe je dit redelijk gemakkelijk kan doen.

Al met al kun je stellen dat er genoeg voor – en tegen argumenten zijn voor het gebruik van ondertiteling. Mijn advies? Is je incentive zo veel mogelijk weergave? Zorg dan voor ondertiteling.